Nabídka na školní rok 2018/19
Programy primární prevencepro SŠ a SOU
Jak si program objednat?Rezervovat
termín programu můžete ŠMP nebo TU osobně nebo
telefonicky v pracovních dnech v čase 9ºº - 11ºº a
13ºº - 15ºº hod. Programy všeobecné primární prevencePodpora zdravých vztahů ve třídě
Na jedné lodiJiž tradiční a osvědčený program našeho Centra. Společně na MěsícPotřebujete
podpořit spolupráci ve třídě, máte pocit, že
třída je plná individualit a ve chvíli, kdy
má třída pracovat jako tým, vázne to? ExpediceCílem
programu je ověřit si úroveň efektivní komunikace na
verbální i neverbální úrovni,
v rámci kolektivu, při řešení
různých situací. Je to i příležitost
vyzkoušet, zda jsou účastníci schopni si
navzájem naslouchat, sdělovat své názory,
vzít v úvahu názory jiných a
domluvit se. Maximální kapacita tohoto programu je 30
účastníků, minimální 15
účastníků. Sebepoznání a mezilidské vztahyProgramy
vyžadují vzájemnou důvěru účastníků a ochotu
sdílet osobnější témata (tzn. zdravé
třídní vztahy). U těchto programů je
obzvlášť důležité, aby se pro ně žáci
rozhodli sami, s ochotou a vnitřní motivací programem
projít s určitou mírou otevřenosti. Sám sobě psychologemCílem
programu je přemýšlet a porovnat si, v čem jsem
jedinečný, co mám naopak s ostatními
společného, jaké jsou moje životní postoje.
Program přispívá k tomu, že účastníci
více porozumí sami sobě a budou
vnímavější i k povahovým
odlišnostem ostatních lidí. Program je
vhodný pro humanitně orientované studijní obory či
obory z oblasti pomáhajících profesí. Láska z blízkaProgram
je zaměřený na oblast partnerských vztahů.
V průběhu programu dostanou účastníci prostor k
ujasnění si, vyjádření i porovnání
názorů a postojů s ostatními spolužáky. V
případě zájmu je možné přenést program z
obecné do osobnější roviny a věnovat se
některým situacím z oblasti partnerských vztahů a být tak inspirací pro způsob řešení konkrétních problémů. Podoba programu je z velké
části variabilní. Životní styl
TrefaCílem
nabízeného programu je vést
účastníky k přemýšlení o
životních stylech, o tom, co jeho volbu ovlivňuje,
který životní styl sami preferují a co mohou
udělat proto, aby svůj život takto směřovali. Program
nabízí také možnost ujasnit si svůj
žebříček hodnot. Diskutovat budeme i o rizikovosti,
výhodách a nevýhodách některých
životních stylů. Jen tak na zkouškuJiž tradiční program Centra.Program si neklade za cíl poskytovat základní informace o drogovém tématu, ale chce nabídnout prostor pro introspekci a přemýšlení o tom, jak se vztah k droze v průběhu času u jednotlivce vyvíjí a jaké má důsledky pro jeho hodnotový žebříček a životní styl. V programu pracujeme také s nelehkým tématem životních změn a ztrát. Délka programu: 90 - 120 minut (dle aktivity a počtu účastníků) Programy selektivní primární prevenceZměnaProgram
je určen pro třídy, ve kterých je potřeba
z nejrůznějších
důvodů věnovat
aktuálně více
pozornosti vzájemným vztahům mezi
spolužáky,
navzdory tomu, že zatím nelze hovořit o
vystupňovaných problémech ve smyslu
šikany. Jedná se například o
kolektivy, kde panuje vzájemná nevraživost,
potíže
v komunikaci a rozladění
z celkové atmosféry ve třídě.
Program
může přinést inspiraci k řešení ve
třídách, kde se žáci
obtížně domlouvají na
společných akcích, mají tendence k vzájemným
intrikám, vyčleňování
či kastování, nezdravé rivalitě, projevům
netolerance vůči odlišnosti. Program
se hodí i pro třídy, kde v minulosti
došlo
k událostem, které negativně
zasáhly do běžného chodu a ovlivnily celkové
vztahové klima (např. krádež,
podvod, vandalismus, užívání
či distribuce omamných látek,
konflikty s pedagogy, ztráta nebo
naopak
příchod spolužáka či pedagoga…) . Tyto potíže se často
objevují
např. v početných kolektivech,
v kolektivech kde se studenti
navzájem moc neznají a nemají mnoho
možností se poznat prostřednictvím
společných zážitků, v kolektivech kde
dochází k častým
obměnám ve
složení, nebo ke střídání
třídních učitelů, v kolektivech jejichž
součástí
je jeden či více problémových jedinců,
či jedinců s individuálními
zvláštnostmi Cílem programu
je zmapovat
stávající situaci, pomoci porozumět
souvislostem, vyjasnit
zakázku kolektivu
a pedagoga a pomoci
nastartovat a udržet pozitivní změnu. Program probíhá ve 3 navazujících blocích (délka bloku přibližně 120 minut), časově zasazených do období max. 3 měsíců. Všechny 3 bloky je nutno objednat již v úvodu spolupráce. Program objednávají ŠMP a TU dané třídy. Před vyplněním standardní objednávky je však nutné domluvit si konzultaci přímo s lektory programu (telefonicky, mailem). Tato úvodní komunikace slouží k potvrzení indikace programu pro danou třídu, zmapování dosavadních opatření realizovaných školou a k formulaci základních cílů programu. Všechna
setkání se třídou
probíhají v prostorách
Poradenského centra, za přítomnosti a
aktivní účasti TU. Pro tento
typ programu není nutné zajistit
písemný souhlas zák.
zástupců nezletilých
žáků. (Výjimkou může být situace, kdy
dojde v průběhu ke změně programu
selektivní primární prevence na
program indikované primární prevence.
V takovém případě je potřeba
písemný souhlas dodatečně zajistit. Tato
situace však nastává
zřídka.)
Délka programu: 3 setkání se třídou po cca 120 minutách (dle aktivity a počtu účastníků) Programy indikované primární prevenceIntervenční programProgram je
určený pro třídní kolektivy,
které mají problémy v oblasti
narušených vztahů mezi žáky ve
třídě. Jeho cílem je
otevření konkrétní
problémové
oblasti, její pojmenování a
hledání možností
řešení. Lektoři se rovněž
snaží posoudit potenciál
třídního kolektivu pro
další práci na daném
problému. Program
je zaměřen na : ·
mapování
vztahů mezi žáky ve třídě a
další práci se vztahy mezi
žáky ·
mapování
schopnosti třídy spolupracovat a motivace třídy
řešit svůj problém ·
mapování
způsobu komunikace v rámci třídy a
práci s problémem
v této
oblasti ·
mapování
pozice jednotlivých žáků v kolektivu · pomoc při
práci se třídou, u niž byla odhalena
šikana (konzultace dalších
výchovných
opatření v rámci školy,
nabídka individuálního
poradenství pro jednotlivé
studenty či pedagogy, následná
spolupráce při řešení
problému v kolektivu
formou několika dalších
setkání se třídou) ·
dlouhodobou
spolupráci se třídou, zaměřenou na
rozvíjení a podporu kooperativních
vztahů a
kohezi třídy Je
nutné, aby třídu na program doprovázel
třídní učitel, který
po dohodě s lektory má možnost se
přímo programu účastnit. Program
probíhá zpravidla v několika
setkáních,
podrobnější
podmínky realizace programu jsou
součástí domluvy na osobní konzultaci
třídního
učitele s lektory programu. UPOZORNĚNÍ! Pro tento
program platí zvláštní
podmínky objednávání: 1.
Třídní učitel, ve
spolupráci se školním metodikem
prevence, si telefonicky zajistí termín
pro
osobní konzultaci s lektory
programu, na jejímž základě se dohodne
další
postup - případně termín a čas
konání programu se třídou. 2.
Po konzultaci je nutno na adresu Centra zaslat
podrobnou písemnou objednávku, která
zahrnuje: popis aktuální problematiky
třídy, dosavadní způsoby
řešení ze strany školy a
razítko školy s podpisem
vedení školy (Formulář
objednávky obdržíte). 3.
Škola dále zajišťuje souhlasy
rodičů s účastí jejich
dítěte na programu. (Jedná se o program,
který ve svojí podstatě nemůže být
anonymní a je
tedy nutný souhlas zákonných
zástupců dětí nebo zletilých dětí a rodiče jsou informováni.) 4.
Lektoři budou s
doprovázejícím pedagogem
ještě
před začátkem programu mluvit podrobně o
aktuální situaci ve třídě a po
ukončení programu s ním budou
konzultovat jeho průběh, případně se domluví
na další spolupráci, či
doporučení (např. dlouhodobější
nadstavbový program v
rámci Poradenského centra). Je tedy potřeba
počítat s časovou náročností programu (cca 120
minut samotný program + cca 30 minut rozhovor s pedagogem po
programu a cca 15 min. před programem). 5. Výstupem z programu je zpráva
(zahrnuje popis průběhu a jednotlivá doporučení),
která
je zaslána na ředitelství školy.
Znění zprávy je formulováno s ohledem
na zákon
o ochraně osobních údajů. 6. Po
ukončení
následných programů se třídou se s
třídním učitelem nebo v některých případech
i s žáky domlouváme na mailovém zhodnocení efektivity programu s časovém
odstupu (cca 1-2 měsíců) z jejich pohledu. |