jihomoravská konference primární prevence rizikového chování 2024
"Bezpečné prostředí ve školách"
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Místo konání: aula VIM, Hybešova 15, Brno 602 00
Časová dotace: 8:30 – 15:00 hod.
Kontaktní osoby:
- Mgr. Tereza Barnatová (organizace a program)
Mgr. Martin Šťastný (technické zajištění a IT podpora)
Telefon: 548 526 802
Mobil: 723 252 765REALIZÁTOŘI KONFERENCE
odloučené pracoviště PPP Brno, p.o.
Sládkova 45, 613 00 Brnoemail: sladkova@pppbrno.cz
odbor školství – oddělení prevence a volnočasových aktivit
Žerotínovo nám. 3, 601 82 Brno; pracoviště Cejl 73
tel: 541 658 310
http://www.kr-jihomoravsky.czPROGRAM KONFERENCE
Pro letošní ročník konference jsme zvolili společné téma „Bezpečné prostředí ve školách“.
Velice si vážíme toho, že krajskou konferenci zaštítí zástupkyně MŠMT paní Mgr. Jana Kubecová.
I v tomto roce se můžete těšit na zajímavé hosty a příspěvky. Svoji účast na konferenci přislíbil např. PhDr. Jan Svoboda z Ostravské univerzity, který posluchačům představí možnosti, jak pomoci žákům překonat nepříjemné období. S Mgr. Pavlem Plačkem se dotkneme důležitého tématu supervize ve školství. Nebudou chybět ani zástupci z krajského ředitelství Policie jihomoravského kraje nebo státního zastupitelství. Budou představeny nové programy a metodiky, které pak následně můžete využívat v praxi při práci s dětmi, např. program Kiva. Pozornost budeme věnovat i energetickým nápojům a syntetickým kanabinoidům, které zastupují moderní trendy u dětí a mladistvých.Konference je bez účastnického poplatku.
KONFERENCE JE JIŽ PLNĚ OBSAZENA!!
KAPACITA ÚČASTNÍKŮ KONFERENCE BYLA NAPLNĚNA.
Název
Odbor základního vzdělávání a mládeže, MŠMT, Praha
Souhrnně budou shrnuty finanční prostředky, které poskytuje Jihomoravský kraj prostřednictvím dotačních programů na podporu specifické primární prevence v porovnání s celorepublikovými finančními prostředky. V neposlední řadě bude zmíněna síť zařízení PP v kraji a připravované vzdělávací semináře v oblasti prevence na rok 2020.
Pandemie jako příležitost ke změně
Pandemie zvýraznila problémy, které dříve nemusely být tak zřetelné. S velkou pravděpodobností pandemie zasáhla dominantně ty děti a rodiny, které byly ohroženy již dříve – pandemie se dá využít jako relativně bezpečný důvod ke změně a nabídnutí pomoci. Nyní tedy máme příležitost hledat způsoby, jak problémy, které fungování dětí ve škole přímo i nepřímo ovlivňují, identifikovat a řešit z pozice pedagogů, školních psychologů a pedagogicko-psychologických poraden.
Výzvy (nejen) distanční výuky - komunikace dětí, rodičů a školy
NIDAR, z.s. projekt Sdílené rodičovství
Úspěšný vzdělávací proces je mimo jiné založen na srozumitelné komunikaci mezi dětmi, rodiči i školami. Prezenční i distanční školní docházka vyžaduje různorodé komunikační strategie, které směřují jak k její výukové oblasti, tak i výchovné a socioemoční rovině. Je důležité, aby vzájemná komunikace a spolupráce byla vyvážená a všestranně uspokojující. Měla by plnit jak informační, tak vztahové potřeby všech zúčastněných. Období dlouhodobé a opakované distanční výuky jednoznačně poukázalo na to, jak důležité je, aby rodiče rozuměli vzdělávacím požadavkům školy. Tak i obráceně, jak významně může prospět, pokud je škola (pedagog) byla informován o rodinných souvislostech života svých žáků.
V příspěvku vám budou představeny i otázky týkající se vlivu akutního a chronického stresu, případně traumatu na exekutivní funkce (nejen dětí). Prezentace bude doprovozena příklady dobré praxe.
Rodiče (nejen) ve výuce
ZŠ Heyrovského, Brno
Navázání dobrého vztahu mezi školou a rodiči (zákonnými zástupci) je základem spolupráce při výchově a vzdělávání dětí. Jaké možnosti využívá naše škola? Jaké možnosti využívají naši třídní učitelé? Jak zapojit rodiče do výuky? Doba distanční výuky ukázala nové možnosti pro budování spolupráce třídního učitele a rodičů. Příspěvek se bude týkat konkrétního příkladu zapojení rodičů do výuky předmětu občanská výchova a výchova ke zdraví.
Individuální podpora žáků při distanční výuce
ZŠ Milénova, Brno
Ve svém příspěvku představím všechny formy podpory naší školy při distanční výuce. Předmětem této podpory byli žáci, kteří zaostávali v učení, nebo měli vyšší stupeň podpůrných opatření a nebo měli doma velmi nepodnětné zázemí.
Zvládání výukových a výchovných problémů v distanční výuce
ZŠ Pavlovská, Brno
Zkušenosti s distanční výukou a s tím spojené zvládání výukových a výchovných problémů, jako záškoláctví v podobě nepřipojování se do online hodin, neplnění zadaných úkolů a kryté záškoláctví omlouvané rodiči.
Spolupráce školy a rodičů v době distanční výuky
ZŠ Židlochovice
Seznámíme Vás s konkrétními postupy a aktivitami, které jsme na naší škole v době pandemie realizovali pro podporu efektivní spolupráce a funkčních vztahů mezi rodinami a školou. Prozradíme Vám také, které naše nápady se s nadšením naopak nesetkaly, a podělíme se i o některé plány do budoucna.
Lexikon třídnických hodin
ZŠ Židlochovice
Představíme Vám projekt, skrze který se snažíme zvýšit kompetence třídních učitelů pro vedení třídnických hodin a podpořit tak pozitivní klima ve třídách. Budete mít možnost prohlédnout si „Lexikon“ – metodiku vedení třídnických hodin a na ni navazující soubor her pro šestý a sedmý ročník. Věnovat se budeme významu seminářů při zavádění těchto aktivit a také přínosu pedagogického sdělení pro další práci.
Specifická spolupráce školy s rodiči, žáky nejen v distanční výuce
Střední škola F.D.Roosevelta, Brno
Seznámení se specifiky speciální školy v oblasti spolupráce školy s rodiči a žáky – nejen v distanční výuce.
DOBRONAUTI hledají Hvězdný tým!
Dobronauti Brno
Představení nového dlouhodobého programu všeobecné primární prevence z dílny DOBRONAUTŮ, který je zaměřen na téma jinakosti. Je určený žákům 2.–6. tříd ZŠ, kteří v něm formou hry poznávají, jak jinakost vzniká a jaké jsou její důsledky. Děti se během programu učí pojmenovat, v čem jsou ony samy odlišné, a díky vlastnímu prožitku se dokážou vyrovnat s jinakostí vlastní i jinakostí druhých. Zjistí, jak na jinakost reagovat a jakým způsobem případně druhým pomoci. Program má doprovodné audiovizuální materiály a je koncipován jako měsíční program, kdy učitel získá podrobnou metodiku a proškolení, aby jej mohl ve své třídě vést sám, případně za podpory odborníka ŠPP.
Jak správně postupovat a spolupracovat s PČR při šetření protiprávní činnosti mládeže
Představení publikace, která pomáhá školám a školským zařízením se správným postupem a spoluprací s Policií ČR při šetření protiprávní činnosti mládeže.
Online program Technologie a prevence
Představení online modulu s názvem Technologie a Prevence (TeP), který pedagogům může pomoci rychle se zorientovat v oblasti rizikového chování spojeného s technologiemi a provést několik rychlých preventivních aktivit zaměřených na děti nebo jejich rodiče s cílem podchytit případné problémy spojené s technologiemi u dětí.
Policejní prevence
Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje
Preventivní aktivity realizované Krajským ředitelstvím policie Jihomoravského kraje. Představení rizikových forem chování, se kterými se v současné době nejvíce setkáváme v souvislosti se školami. Představení projektu Šikana, který se umístil na 3. místě v národním kole Evropské ceny prevence kriminality.
Online program Kyberbezpečno
PPP Brno
Představení připravovaného programu, který je zaměřen na bezpečí na internetu – hlavní myšlenka programu, jeho využití, nahlédnutí na funkce programu.